reklama

Twoje dziecko się uczy i ma rentę rodzinną? Sprawdź co zrobić, żeby nie stracić do niej prawa

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

 Twoje dziecko się uczy i ma rentę rodzinną? Sprawdź co zrobić, żeby nie stracić do niej prawa - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kobieta i dziecko Przeczytaj, co i kiedy trzeba zrobić, żeby nie stracić prawa do renty rodzinnej, albo nie zwracać nadpłaconego świadczenia.
reklama

Uczniowie i studenci, którzy otrzymują rentę rodzinną muszą powiadomić ZUS o kontynuowaniu lub zaprzestaniu nauki.

Komu przyługuje renta rodzinna?

Renta rodzinna przysługuje dzieciom do ukończenia przez nie 16 roku życia. Jeśli jednak dziecko nadal się kształci, dostanie rentę aż do zakończenia nauki, lecz nie dłużej niż do 25 roku życia.

Chyba, że urodziny te przypadają w trakcie ostatniego roku studiów – wówczas świadczenie przysługuje do końca roku akademickiego - precyzuje Marlena Nowicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie wielkopolskim

 

Kiedy złożyć wniosek o dalszą wypłatę świadczenia?

Renta rodzinna wypłacana jest przez rok szkolny i okres wakacji.

Zaraz po wakacjach, bądź jeszcze w trakcie ich trwania, uczniowie szkół ponadpodstawowych powinni złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych wniosek o dalszą wypłatę świadczenia wraz z zaświadczeniem o kontynuowaniu nauki – informuje Marlena Nowicka.

Zaświadczenia takie wydaje placówka, w której dziecko się uczy.

Uczniowie szkół ponadpodstawowych powinni złożyć je w ZUS-ie najpóźniej we wrześniu. Natomiast studenci mają czas do końca października. 

Zatem, aby renta wypłacana była bez przerwy, należy pamiętać, by najpóźniej w ciągu miesiąca od ostatniej wypłaty złożyć do ZUS-u  wniosek wraz z zaświadczeniem o kontynuowaniu nauki.

Podobnie, jeśli uprawniony do renty uczeń/student przestanie się uczyć, musi niezwłocznie zawiadomić o tym ZUS, który wstrzyma wypłatę świadczenia - dodaje rzeczniczka 

Jeśli nie zawiadomimy ZUS-u o okolicznościach powodujących zmniejszenie, zawieszenie lub utratę prawa do renty i Zakład nadal będzie wypłacał nam niezmienioną kwotę, będziemy musieli zwrócić nienależnie wypłacane nam świadczenia.

O czym należy zawiadomić ZUS?

Jeżeli pobieramy rentę rodzinną musimy zawiadamiać  ZUS  między innymi o: 

  • o podjęciu zatrudnienia oraz o wysokości przychodu osiągniętego w minionym roku kalendarzowym – w terminie do końca lutego kolejnego roku,
  • zmianie miejsca zamieszkania, numeru rachunku bankowego,
  • pobieraniu renty z innego tytułu – przyznanej przez inny organ rentowy, bądź renty socjalnej,
  • zaprzestaniu uczęszczania do szkoły przez osobę, która skończyła już 16 lat.
 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Chcesz przeczytać cały artykuł? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz sie na już istniejace

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama