Reklama

Reklama

998? Dodzwoniłam się do straży pożarnej? Nie.

Opublikowano: ndz, 12 wrz 2021 13:56
Autor: | Zdjęcie: Adobe Syock

998? Dodzwoniłam się do straży pożarnej? Nie. - Zdjęcie główne

Do straży na 998 już się nie dodzwonimy... | foto Adobe Syock

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Numery alarmowe 997, 998 i 999 znają nawet przedszkolaki, niezmiennie od lat. Jednak już od października w Wielkopolsce jeden z nich wcale nie połączy nas ze strażakami. Co to znaczy?

Reklama

 

Od początku 2021 roku w kolejnych województwach trwa przenoszenie obsługi zgłoszeń alarmowych numeru 998 do centrów powiadamiania ratunkowego. Zmiana w Wielkopolsce odbędzie się już w październiku.

 

Kto odbierze telefon? 

Numer 998 od wielu lat kojarzony jest bezpośrednio ze strażą pożarną. Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego zmienia jednak sposób przyjmowania zgłoszeń. Już niedługo dzwoniąc pod numer 998 nie skontaktujemy się bezpośrednio ze strażą, a z centrum powiadamiania ratunkowego, które jest operatorem numeru 112. To dyspozytor CPR przekaże zgłoszenie do odpowiednich służb. Od kilku lat taki sam mechanizm obowiązuje w przypadku numeru 997 - o czym może wielu z nas nie wie.

- Takie rozwiązanie ma wiele zalet, m.in. umożliwi: jednoczesne powiadomienie o zdarzeniu wszystkie możliwe służby, obsługę zgłoszeń alarmowych od obcokrajowców i obsługę zgłoszeń typu eCall (zgłoszenia z samochodów) oraz przyjmowanie zgłoszeń od osób głuchoniemych – informuje Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej.

 

Testy nowego rozwiązania rozpoczęły się na początku roku 2021 r., a już w kwietniu numer 998 przełączono na Podkarpaciu i w Małopolsce. Wielkopolska jest jednym z ostatnich województw, w którym dojdzie do przełączenia numeru – nastąpi to w październiku. Według harmonogramu po naszym regionie do wdrożenia novum zostanie tylko zachodniopomorskie (październik/listopad 2021 r.)

 

Przeniesienie obsługi zgłoszeń alarmowych numeru 998 do Centrów Powiadamiania Ratunkowego

 

Zgodnie z ustawą o systemie powiadamiania ratunkowego, docelowo odbiór zgłoszeń wpływających na numer alarmowy 998 odbywać się będzie w centrach powiadamiania ratunkowego (CPR).

Numer 998 będzie dalej funkcjonował, jednak każdy, kto zadzwoni na ten numer nie dodzwoni się już bezpośrednio do Państwowej Straży Pożarnej jak dotychczas, tylko do dyspozytora CPR, który zakwalifikuje zdarzenie do odpowiednich służb i przekaże do PSP jeśli charakter zdarzenia będzie tego wymagał. Takie rozwiązanie ma wiele zalet, m.in. umożliwi: jednoczesne powiadomienie o zdarzeniu wszystkie możliwe służby, obsługę zgłoszeń alarmowych od obcokrajowców i obsługę zgłoszeń typu eCall (zgłoszenia z samochodów) oraz przyjmowanie zgłoszeń od osób głuchoniemych.

Komendant Główny PSP nadbryg. Andrzej Bartkowiak, w grudniu 2020 r. powołał zespół zadaniowy do przygotowania i przeprowadzenia przeniesienia obsługi zgłoszeń alarmowych wpływających na numer 998 do stanowisk kierowania Państwowej Straży Pożarnej, do Centrów Powiadamiania Ratunkowego,  któremu przewodniczy zastępca komendanta głównego PSP, st. bryg. Arkadiusz Przybyła.

Pilotażowo bez wiekszych problemów

 

W 2021 r. w dwóch województwach odbyły się  pilotażowe wdrożenia tj. w województwie podlaskim w dn. 1 - 5 lutego oraz w województwie lubelskim w dn. 8 - 15 lutego. Przełączenie obejmowało 24 stanowiska kierowania PSP, które przyjmowały zgłoszenia na nr tel. 998 z 331 gmin. W proces weryfikacji prawidłowości przełączeń zaangażowanych było 436 osób zarówno z Państwowej Straży Pożarnej jak i Ochotniczych Straży Pożarnych.

W trakcie przełączania pilotażowego w województwach podlaskim i lubelskim, nie odnotowano żadnych poważnych problemów. Przełączanie odbioru numeru 998 do CPR w pozostałych województwach będzie więc następować sukcesywnie do końca 2021 roku według poniższego harmonogramu: podkarpackie i małopolskie (kwiecień); świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie (maj); mazowieckie (maj/czerwiec); pomorskie i kujawsko – pomorskie (czerwiec); łódzkie, śląskie, opolskie (wrzesień); dolnośląskie (wrzesień/październik); lubuskie i wielkopolskie (październik); zachodniopomorskie (październik/listopad)

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (2)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

  • miesiąc temu | ocena +2 / -0

    obserwator

    Ta zmiana ewidentnie wydłuża czas przybycia jednostek do miejsca akcji. Do tego takie samo nazewnictwo miejscowości na przykład w naszym terenie: Nowa Wieś, Janków czy Żegocin. Po przyjęciu zgłoszenie przez dyspozytora ze 112 ten jako pośrednik przekaże informacje do dyspozytora w danym powiecie, a ten dopiero wyśle jednostki nie mając już możliwości kontaktu ze zgłaszającym. Ten system zwiększa koszty alarmowanie poprzez utrzymanie bazy z dyspozytorami 112 w każdym województwie. A w przypadków anomalii pogodowych system może stać się niewydolny.

  • miesiąc temu | ocena +4 / -0

    Czytelnik

    Nic mądrego z przeniesieniem tego nr nie zrobią tylko wydłuża czas reakcji w razie wypadku pan albo pani nie mieszkająca w danym powiecie skąd ma wiedzieć gdzie jest dana miejscowość nie będąc nawet tam nigdy ,zanim się wypyta jaki to powiad jaka gmina i jaką miejscowość to osoba z MZK może już dawno nie przeżyć bo czas reakcji wydłuży się napewno o min 10 minut sam już tego doznałem